Vuosi vaihtui, joululoma loppui ja arki alkoi

Kyrönjoki

Meidän joululoma päättyi virallisesti tämän viikon alussa ja arki alkoi. Vaikka olenkin ns. arkinörtti ja rehellisesti sanottuna pidän meidän arjesta, loman lopettaminen on aina haikeaa. Samanlainen fiilis minulla on ollut myös aina heinäkuun lopussa, kun päiväkoti on jälleen startannut.

Olenkin miettinyt, mikä saa eniten sellaisen fiiliksen. Useammalla se tulee varmaan siitä, että on lomaa töistä, mutta itselläni yrittäjyyden vuoksi työt ovat aina kulkeneet rinnalla – oli lomaa tai ei. Mutta minua se ei ole varsinaisesti haitannut, jos vaan olen ennen lomia saanut suurimmat projektit valmiiksi.

Alkuviikosta kun vein minimimmiä päikkyyn loman jälkeen, ymmärsin, että haikeus tulee siitä, että totuimme jo lomarytmiin ja minulla tulee suoraan sanottuna ikävä häntä ja yhteisiä naurujamme. Tuntuupa oudolta tuntea näin. Mitä vanhemmaksi hän on tullut, sen hauskempia meidän hengailuista on tullut – puhumattakaan lomista, jolloin jo oletuksena tehdään hiukan eri asioita, kuin normaalissa arjessa.

Jouluaatto Helsingissä

Vietimme poikkeuksellisesti meillä kotona Helsingissä jouluaaton perheenä minimimmin, puolisoni ja hänen tyttöjen kanssa.  Yleensä olemme olleet Pohjanmaalla minun vanhempieni luona isommalla porukalla, mutta koska lapsuudenkotini myytiin vuosi sitten, sovimme vanhempieni ja siskojeni kanssa, että näemme vasta joulun jälkeen.

Minun jouluni ovat olleet perheen kesken Pohjanmaalla lapsesta saakka samanlaisia. Oli tavallaan kiva olla kotona aatto ja joulua ennen oleva aika, sillä oli mukava alkaa luomaan omiakin jouluperinteitä.

Junalla kohti Pohjanmaata

Hyppäsimme tapaninpäivänä jo junaan minimimmin kanssa ja matkustimme Pohjanmaan suuntaan. Olimme yhden yön vanhemmillani heidän uudessa kotitalossa ja sen jälkeen olin varannut kahdeksi yöksi Vaasan Vaakunasta huoneen. Vanhemmillani oli ihana vaan olla: syödä hyvin ja käydä potkukelkkailemassa Kyrönjoen jäällä, jonne oli tehty kiva reitti.

Olin ennen joulua tosi kipeänä ja olo aaltoili. Oli ihana huomata juuri ennen reissuun lähtöä, että saamani antibiootit alkoivat tepsiä ja olo tuntua terveeltä. Jännitinkin melkein loppuun asti sitä peruuntuuko reissu vielä sairastamisen vuoksi tai huononeeko olo reissun aikana yhtäkkiä taas.

Vaasan Rewel Centerin kulmassa sijaitseva Vaakuna oli positiivinen yllätys. Meillä oli kiva huone ja huoneen ehdottomat bonukset olivat kylpyamme ja keinut. Hotelli oli myös mukavan rauhallinen ja minimimmin toiveesta menimme joka aamu kuntosalille. Äitini tuli kanssamme elokuviin katsomaan Pelle Hermannin ja syömään. Vaasa-aika oli oikeastaan vaan rentoa “päämäärätöntä” hengailua ja hyvin nukuttuja öitä – miten ihanaa se olikaan! Tuntui, että sairasteluni vuoksi olin melkein kuukauden käynyt puolivaloilla. Kroppa oli niin hapoilla ja olo fyysisesti väsynyt, että muistan tsempanneeni itseäni joka kerta, kun esimerkiksi lähdin kävellen päikyn suuntaan.

Vaasasta matka jatkui yhdeksi yöksi Tampereen Ilves hotelliin, josta olin varannut yhden yön meille. Meillä alkaa jo olla sama reitti näillä meidän lomareissuilla, mutta toisaalta olen todennut, että lapsen kanssa Ilves toimii mainiosti. Sen ehdoton bonus on uima-altaat sekä lähellä olevat ravintolat ja muut palvelut. Ja kesällähän puistoja ja muita riittää lähellä. Tampere on vaan niin ihana kaiken kaikkiaan!

Viime kesänä myös tykkäsimme käydä Kalevan maauimalassa, johon pääsi ratikalla kätevästi. Ennen kuin hyppäsimme takaisin Helsingin junaan, kyläilimme vielä kaksi yötä siskoni perheen luona Kangasalla.

Kotiviikko kirpsakassa pakkassäässä

Junamme saapui Helsinkiin uudenvuoden aattona ja menimme illalla minimimmin, puolisoni ja naapureiden kanssa viettämään iltaa ja katsomaan raketteja. Perhealueella asumisessa on se hyvä asia, että ensimmäiset raketit ammutaan lähellä olevalta kentältä yleensä jo alkuillasta, jolloin lapsetkin ehtivät nähdä ne.

Loman toisen viikon vietimme kokonaan kotona. Vaikka pakkanen oli ennätyslukemissa, rakensimme aikaisemmin aloittamaamme lumilinnamäkeä pihaamme. Perinteeksi tuli juoda myös aina heti ulkoilun jälkeen sisällä kuumaa mehua. (Kuinka moni muistaa lapsuudesta kuuman mehun, jonka sai hiihtokilpailujen jälkeen? Parasta!)

Toisen viikon kohokohdat olivat aamupalan syönti rauhassa, Risto Räppääjä -elokuvat, lautapelien pelaaminen ja uusien luistimien ostaminen minimimmille. Hänellä alkoi jo vuoden ensimmäisellä viikolla omat luistelut ja oli kovin innoissaan seuraavaan kehitysryhmään siirtymisestä ja uusista luistimista, sillä vanhat olivat jääneet pieneksi. Kivaa oli myös päästä yhdessä yleisöjäille luistelemaan.

Talven miniloma Tampereella lapsen kanssa

Vietimme joulun Pohjanmaalla vanhempieni luona ja koska tästä on jo tullut tapa, jäimme taas minimimmin kanssa  junan paluumatkalla lomailemaan vielä muutamaksi yöksi Tampereelle.

Tällä kertaa päätimme ottaa muutaman yön Sokos Hotel Ilveksestä, joka oli hiljattain remontoitu. Suurimpana kriteerinä oikeastaan oli se, että alakerrokseen oli remontoinnin yhteydessä tehty allasalue. Minimimmi hoki koko joulun, että haluaa mennä uimaan, joten kiva että päästiin polskimaan. Toinen kriteeri oli myös hänen toiveestaan kylpyamme.

Lomasuunnitelman tekoa

Tajusin menomatkalla junassa, etten ollut kurkkaillut yhtään etukäteen, mikä voisi olla meidän lomasuunnitelma kolmeksi päiväksi tai yleensäkin millaisia muita juttuja talvella Tampere tarjoaa noin 3,5-vuotiaalle. Hehän eivät kummoisia juttuja kaipaa, mutta lomalla on silti kiva yrittää tehdä hiukan eri juttuja kuin arjessa.

Koska meidän naapurissa menee kotipuolessa hiihtoladut ja mimmin normaali arjessa on tarjolla niin paljon oman harrastuksen myötä luistelua, skippasin suosiolla ns. talviaktiviteettisuositukset. Sen sijaan olisin enemmän kaivannut ns. sisäriehumispaikkoja. Ehkä oman huonon googlamisen tai heikon mainonnan vuoksi varsinaisia keskustan paikkoja ei tullut minua vastaan. Toki keskustan ulkopuolelta niitä bongasin, mutta koska olimme junan tuomia, ajattelin, että keksimme kyllä läheltäkin tekemistä.

Vähempi on parempi

Jo tulopäivällä huomasin, että less is more. Minimimmin päivän ja iltapäivän kohokohdat olivat Ilves hotellin leikkitila, allasalue ja Rosson ranskalaiset.

Kuitenkin toisena päivänä näköjään jo unohdin, ettei sen tekemisen tarvitse sen kummoisempaa olla. Kävelimme Muumimuseoon ja sen kohdalla täytyy todeta, ettei se ei ainakaan ollut tarkoitettu aktiiviselle 3,5-vuotiaalle. Minimimmi rakastaa Helsingissä Senaatintorin läheisyydessä olevaa Lasten museota, mutta ero oli siinä, että se aktivoi lapsia eri tavalla ja he saavat olla osa tarinaa ja koskea asioihin.

Muumimuseossa kaikki muumiasiat olivat lasilaatikoiden takana ja tarinatkaan, joita niiden yhteydessä sai lukea, eivät temmanneet mukaansa. Museossa oli yksi aktivoiva kuva ja se oli hattivattien kuva seinällä ja kun seinää painoi, pilvestä iski salama – sehän hauskaa vasta olikin. Täytyykin siis todeta, että Muumimuseo on ainutlaatuinen omassa genressään, mutta kohderyhmä ei kuitenkaan ole aktiiviset leikkivät lapset. Enemmän varmaan aikuiset siitä saavat irti.

Seuraavaksi päätin pelata varman päälle ja menimme Pikku Kakkosen puistoon kuluttamaan hiukan energiaa. Tuon ansiosta muistin myös toisen toimivan kaavan lapsen kanssa: lounaan Ravintola Puistossa. Heillä on aina ollut tilaa ja minimmin lounas oli vain 3€, mikö on aika reilu hinta siihen nähden, että välillä syöminen on mitä on. Jostain syystä aina välillä unohdan näitä asioita, jotka olen jo aiemmin testannut hyviksi ja toimiviksi. Helppoushan se kuitenkin on pääasia 3,5-vuotiaan kanssa.

Suositus Kuuman hamppareille!

Iltapäivällä seuraamme saapui siskoni teinityttö ja kävimme piipahtamassa Tallipihalla ja tarkoituksena oli mennä sen jälkeen Ravintola Hookiin syömään. Saunaravintola Kuuma tuli kuitenkin mieleen ja aluksi joimme siellä limsat, mutta koska tunnelma oli niin kiva, päätimme jäädä sinne myös päivälliselle. Iso suositus! Hampparit olivat suussa sulavia! Ulkona olevat talvikodat olivat myös ihania.

Hotelli Ilveksen uima-allasalue aukesi jälleen taas klo 17, joten illalla menimme jälleen uimaan. Simppeleitä juttuja, mutta loma tuntui kyllä lomalta!

Mitä kivaa te olette keksineet Tampereella talven minilomalla? Koiramäen eläinpuisto jäi meiltä jälleen väliin, mutta ehkä ehdimme sinne ensi kerralla. Ja jos seuraava reissu osuu kesälle luulen, että meidän aika kuluu lähinnä uimarannoilla ja Kalevan maauimalassa.

Tampereen helmet ja tärpit

Olen aina pitänyt Tampereesta. Tykkään kävellä rantareittejä ja piipahdella matkan varrella olevissa kahviloissa ja puistoissa.

Yläasteaikainen ystäväni muutti aikoinaan Ilmaisutaidon lukion vuoksi Tampereelle. Tämän vuoksi luonnollisesti itsekin tuli hypättyä Vaasasta junaan ja matkustettua Tampereelle useammin. Mitä enemmän siellä kävi, sitä enemmän tutustui myös ihmisiin, ja kuten arvata saattoi sen aikainen poikaystäväkin tuli tämän myötä kuvioihin.

Monia muistoja on kuitenkin noidenkin aikojen jälkeen vielä kerääntynyt, sillä siskoni on perheineen asunut Kangasalla Tampereen vieressä jo yli 15 vuotta. Tein myös aikoinaan Tays Sydänsairaalan markkinointiviestintää, joten sain aina samalla syyn mennä siskoni perheen luokse päivää aiemmin. Ihmetystä kuitenkin aina aiheutti siskon lapsessa se, mihin olen oikein matkalla. Kerran hän kysyikin (silloin noin 5-6 -vuotias): ”Meetkö taas sinne sairaalalle liimailemaan niitä lappuja?” Kyllä, sinne olin taas menossa.

Ystävilläni on myös mökki Tampereen ja Kangasalan välissä, ja sielläkin on tullut piipahdettua samalla, kun olen ollut kylässä siskollani tai jos olen ollut matkalla Pohjanmaalta kohti Helsinkiä. Vaikka muistoja Tampereelta löytyy, itselläni on aina sellainen olo, että tulen samaan aikaan tuttuun, mutta niin muuttuneeseen kaupunkiin.

Lomalaisen fiilistelyä

Jos mietimme lomalaisen näkökulmasta, monelle tulee varmasti Tampereesta ensimmäisenä mieleen Särkänniemi. Toki sielläkin on tullut eri kokoonpanoilla käytyä, ja varmasti käymmekin, kun taaperomme hiukan kasvaa.

Hänen yksi suosikkinsa on muumit, joten Tampereella sijaitseva Muumimuseo on myös to do -listallamme.

Koskipuistosta Tampellaan

Tammerkosken maisemaa ei ole turhaan julistettu suomalaiseksi kansallismaisemaksi. Itselläni tällä hetkellä on kaksi suosikki kävelyreittiä, jos haluaa vaan fiilistellä ja käveleskellä Tampereen maisemissa.

Kiva reitti onkin kävellä keskustasta Koskipuiston läpi Tampellan suuntaan. Samalla suosittelen myös piipahtamaan Pikku Kakkosen leikkipuistossa, joka on Koskipuiston vieressä – riippuen toki onko matkassa pikkuisia matkustajia mukana. Leikkipuistosta löytyy niin keinuja, kiipeilytelineitä kuin liukumäkiäkin – puhumattakaan erilaisista kulkuneuvoista, joiden kyytiin voi kiivetä.

Kiinnostavaa on myös poiketa Finlaysonin tehdasalueella, josta on rakennettu toimisto-, liike- ja kulttuuritilojen kompleksi. Siellä tapahtuu paljon ympäri vuoden. Finlaysonin alueella sijaitsee myös Työväenmuseo Werstas

Kohti Tampellan asuinaluetta pystyy samalla fiilistellä rantareittiä ja maisemia. Siskoni usein hehkuttaa myös keikkapaikkana G Livelab:ia, joka on Tammerkosken kupeessa.

Kehräsaaren kautta Pyynikinharjulle

Koskikeskuksen kupeessa on tunnelmallinen Kehräsaaren vanha tehdasmiljöö. Tehdasalueella on nykyään mm. pieniä käsityöläisputiikkeja. Tammerkosken yli pääsee alaputouksen voimalaitoksen eteläseinustalla olevaa kävelysiltaa pitkin. Läheltä Ratinasta löytyy ravintola Periscope, johon kannattaa jo pelkän maisemankin vuoksi mennä syömään.

Kehräsaaresta usein jatkamme rantaa pitkin Pyynikinharjulle päin. Pyynikin näkötorni ja munkkikahvila ovat kokemisen arvoisia paikkoja. Jos aikaa on enemmän, Pyynikillä on myös mainio uimaranta ja Pyynikin kesäteatteri.

Tunnelmallisia yöpymispaikkoja

Lähivuosina olen suurimman osan Tampereen vierailukerroista joko yöpynyt siskoni luona, hotelli Scandicissa tai airbnb-asunnossa. Nytkin vuokrasimme Tampellan läheltä asunnon, sillä totesimme sen olevan taaperon kanssa helpoin vaihtoehto. Oli kiva saada hänelle oma huone, jossa voi rauhassa nukkua sekä edes osa ruuista annettua helposti. Kämppä toimikin loistavana tukikohtana meille.

Siskollani oli kuitenkin muutama mainitsemisen arvoinen yöpymispaikka, jossa voisi olla jollain tasolla enemmän tunnelmaa.

Bed & Breakfast Käpylän Helmi toimii puutalossa Näsijärven läheisyydessä, ja se on 2,5 km:n päässä Tampereen keskustasta. 1,5 kilometrin päässä keskustasta Viinikassa on boutique-hotelli Lillan, jossa on aamiaiskahvila, pihakeittiö sekä illallisravintola.

Viimeinen tärppi sijaitsi 2 kilometrin päässä Tampereen keskustasta Pyhäjärven rannalla sijaitsee Hatanpään kartano. Kartanoa ympäröi englantilaistyylinen puisto ruusutarhoineen.