Vuokramökkeilyä Bergön saarella

Siskoni lapsen rippijuhlien jälkeen matka jatkui kohti Pohjanmaata. Olemme yleensä viettäneet vanhemmillani lapsuudenkodissamme yhden kesälomaviikon, mutta koska he myivät vuoden vaihteessa talon ja muuttivat pienempään heille sopivampaan taloon, vuokrasimme siskoni ja heidän perheiden kanssa mökit.

Vuokrasimme kolme mökkiä Pohjanmaalta, Maalahden kunnasta Bergön saarelta. Bergö Havsudden mökeistä oli ihana näköala Merenkurkun saaristoon ja saareen mentiin lossilla. Mökit olivat vierekkäin ja jokaisella oli oma laituri – ne olivat oikein toimivat meidän poppoolle. Hauska fakta muuten, että mökit on itse asiassa nimetty omistajien poikien mukaan: Kim, Oliver ja Richard.

Törmäsimme myös mökkien mukavaan omistajaan, joka oli rakentamassa mökkien viereen uutta ponttoonisaunaa. Hän vinkkasi Bergön Trail runista, johon jääkiekkoa pelaava kummipoikani meni myös juoksemaan – oli kuulemma toimiva pk-lenkki.

Rentoa tekemistä aivan mökkien lähellä

Mökiltä 200 metriä oli Bergön uimarannalle, jossa kävimme lasten kanssa uimassa, keinumassa ja kiipeilemässä. Uimarannan läheisyydessä oli pienen pieni kioski. Toisena päivänä se oli tosin kiinni – mielestämme lappu luukulla oli sympaattinen.

Kävelymatkan päässä mökiltä oli myös minigolf ja kanoottien vuokraus. Hiukan kauempana noi 1,5 km päässä oli pieni kyläkauppa ja muutama kahvila. Kävelimme sinne mökiltä ja matkan varrella muutamassakin eri kohdassa oli lampaita. Mökeiltä oli mahdollisuus ottaa käyttöön myös soutuvene, joka oli meillä niin fiilistelysouteluun kuin kalastamiseenkin käytössä.

Kuulimme, että hiukan kauempana mökeiltä (n. 14km) Molpen kylässä oli ravintola Strand-Mölle meren rannalla. Meille tosin riitti enimmikseen omat grillaillut mökillä. Pihassa oli yhteinen grillauspaikka mökeille. Paikka ja mökit olivat kokonaisuudessaan oikein sympaattisia!

Perheloma Kyproksen Larnakassa

Ja niin vaan meilläkin koitti hetki, että pääsimme viime viikolla lentämään myös hiukan kauemmas kuin Lappiin. Kun lähdimme reissua talvella suunnittelemaan, halusimme paikkaan, jossa olisi lämmin ja johon ei olisi tolkuttoman pitkä lentomatka – aika perinteiset kriteerit siis. Lähdimme reissuun Larnakaan Kyprokselle minä, minimimmi, äitini sekä kolme isosiskoani sekä heistä kahden lapset.

Lebay Beach hotel lomakotina

Koska meitä oli iso porukka lähdössä reissuun, alkujaan tarkoitus oli vuokrata jonkinlainen villa airbnb-kautta, mutta tällä kertaa vaihtoehtojen selaamisen jälkeen hotelli tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Hotelliksi valikoitui Lebay Beach Hotel, jossa oli oma uima-allas ja ranta vieressä. Hotellin lähellä oli myös ulkopuntti, jossa kävimme aamulla siskoni kanssa tekemässä pienen jumpan. Minimimmi treenautti samalla Paddington-karhuaan. Naureskelimmekin, että hän viihtyi melkein paremmin mukanani jumppailemassa kuin lähellä olevassa leikkipuistossa.

Hotellilla oli mahdollisuus syödä Marique Restaurant -ravintolan lisäksi myös Lobby-barissa. Marique-ravintolassa oli aamupala, lounas ja päivällinen. Varaukseemme kuului aamupala, mutta kävimme syömässä pari kertaan lounaan ja yhden kerran päivällisen.

Hotelli oli sijainniltaan hyvällä paikalla: autolla 10 minuutin päässä Larnakan keskustasta ja 15 minuutin päässä lentokentästä. Teimme kerran iltapäiväretken keskustaan, jossa söimme lounaan. Muuten oikeastaan ”elintilamme” oli aika pieni, sillä hotellilta kävelymatkan päässä oli supermarket ja muutamia tosi mukavia ravintoloita.

Lähellä oli myös Jumbo-kauppa, josta löytyi tavaraa maan ja taivaan väliltä. Sieltä lähinnä mukaan tarttui muutaman euron juttuja esimerkiksi minimimmin tulevia synttäreitä varten ilmapalloja ja värityskirja.

Mikä oli parasta lomassa?

Olen suuri kreikkalaisen ruuan ystävä, joten odottelin jo ennen reissua innolla, että saan syödä gyrosta ja tsatsikia. Kun nuorempana ennen yliopistoa olin kaksi kesää Kanarialla kreikkalaisessa ravintolassa töissä ja yhden kesän Kyproksella, söin valehtelematta tsatsikia kaiken ruuan kanssa – ja niin tein nytkin.

Totesinkin siskoilleni, että parasta lomassa oli aamutreeni, uinti ja allasleikit. Olen aina rakastanut aamuja ja aamupalaa – niistä nautin nytkin eniten. Aamuinen tunnelma on aina niin ihana: se hetki, kun aurinko alkaa paistamaan ja linnut laulavat. Mistä te eniten nautitte lomalla?

Tampere-reissu 3-vuotiaan kanssa ja kokemuksia Tampereen Kylpylästä

Päätin jo aikaisessa vaiheessa, että jos pysymme terveinä, jäämme kotimatkalla junasta Tampereelle humputtelemaan, kun matkaamme Pohjanmaalta takaisin Helsinkiin.

Koska pikku neiti pitää niin paljon uimisesta ja ilmat ovat olleet välillä epävakaita, yritin googlailla hotelleja, joissa on uima-allas. Halusimme jäädä suht lähelle Tampereen keskustaa, sillä tarkoitus oli kävellä paljon, mutta yleensä varsinaiset kylpylät ovat kauempana ytimestä. Siskoni vihjasi Holiday Club Tampereen kylpylästä, joka sijaitsee Lapinniemessä. Kylpylähotelli sijaitsee noin 2 km päässä rautatieasemalta.

Blogijulkaisu ei ole kaupallinen yhteistyö, eikä palveluista ole saatu alennusta. Toki kyselin varaustilanteessa Tampere-vinkkejä 3-vuotiaan kanssa, mutta en saanut viestiini vastausta, eikä respastakaan mitään varsinaisia vinkkejä tullut, kun kysyin.

Tampereen Kylpylän ympäristö

Hotellin miljöö oli ihana. Hotelli on kunnostettu 100 vuotta vanhan puuvillakehräämän entisiin tiloihin. Lomahuoneistomme oli hotellin sisäpihan toisella puolella, josta kuljimme moneen kertaan päivässä pelkillä kylpytakeilla kylpylään uimaan.

Ensimmäisenä iltana testasimme neidin kanssa Lapinniemen Laiturin terassin, johon sai tilattua niin Classic Pizza -ravintolasta kuin Cotton-ravintolasta sisältä. Se toimi meille oikein hyvin, sillä emme olleet lähdössä enää keskustan suuntaan. Laiturin terassin vieressä on myös pieni leikkipuisto, jossa ruokien odotus kului sutjakkaammin pikku neidillä.

Söimme aamiaisen Cotton -ravintolassa sisällä. Meille aamulla paras rytmi oli syödä huoneessa pieni aamupala ja uinnin jälkeen käydä noin klo 11 aikaan vasta varsinaisella aamiaisella – näin ruoka oli meille oikeastaan sitten jo lounas. Hotellin vieressä oli myös ihana myymäläkahvila Bypias

Tampere-päivä

Muutamat kohteet meillä oli valmiiksi jo mietitty esimerkiksi Rauhaniemen uimaranta ja Pikku Kakkosen puisto. Särkänniemihän näkyy myös poukaman toisella puolella, mutta luulen, että neidin kasvaessa ehdimme vielä ottaa siitä oman ilon irti.

Jos ei jaksanut kävellä, hotellilta keskustaan meni kätevästi bussinumero 2:lla. Vakiopuistomme Tampereella on jo hetken ollut Pikku Kakkosen puisto. Siskoni vanhin lapsi, joka asuu Tampereella, tuli kanssamme puiston jälkeen ravintola Periscopeen syömään ja jäätelölle Tallipihaan. Siellä oli kyllä tunnelmallista! Pääsimme myös ihastelemaan poneja ja pupuja. Tallipihan Vuokko, Paavo ja Pirkko -puput olivat taivaallisen söpöjä.

Tampereen Kylpylän miinuksia

En yleensä väkipakolla ala kaivamaan miinuksia mistään, mutta tähän on ehkä pakko mainita, jos kerran kirjoitan myös hyvistä asioista. Asiakaspalvelu ei ehkä mennyt täysin putkeen.

Heräsin ensimmäisenä yönä hämmentyneenä kolmen aikaan. Musiikki oli niin kovaa, että kävin parvekkeella kurkkaamassa onko katutasossa jokin pubi. Ilmeisesti sellaista ei kuitenkaan ole, vaan musiikki kuului vain alemmasta huoneesta. Kun vastaan tuli suurimmaksi osaksi vain päivällä vain perheitä, en jotenkin yhtään osannut ajatella, että hotellissa voisi olla myös bilejengiä. Itse luultavasti yöpyisin kaveriporukalla lähempänä keskustaa.

Respa myös otti tiedon rymyämisestä hämmentävällä tavalla, kun hän enemmän kyseenalaisti ja päivitteli omaa kiireistä ja raskasta aamuaan. Oikeastaan olisi voinut vain sanoa pahoittelut. Huonot fiilikset asiakaspalvelusta tai muusta ovat aina ikäviä, eikä varsinkaan niistä tekisi mieli kirjoittaa.

Muutaman päivän irtiotto tekee aina hyvää ja parasta on huomata, miten neiti nautti. Tampereen Kylpylä oli kaiken kaikkiaan oiva piipahduskohde uimisen vuoksi minulle ja meidän 3-vuotiaalle, ja pari yötä meni hetkessä. Samaan aikaan se oli myös enemmän kuin riittävä aika. Jollain tavoin Tampereelle olisi kuitenkin tehnyt vielä jäädä. <3